تدابیر حفظ سلامتی در فصل زمستان

 

به اعتقاد طب سنتی هر فصل دارای شرایط آب و هوایی خودش است و به نسبت آن مزاج خودش را دارد پس بهترین کار این است که مطابق آن تغذیه، پوشش، فعالیت بدنی و ... باید تغییر کند. در این پست به نکاتی پرداخته شده که در فصل زمستان باید رعایت شود.

 

تغذیه:
به طور کلی تدابیر این فصل تمایل به گرمی و خشکی و دوری از سردی و تری است.

افراد دارای مزاج سرد و تر باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند.
توصیه می‌شود در این فصل، تدابیر بدن‌های با مزاج معتدل، مایل به گرمی و خشكی باشد و از غذاهای با خاصیت گرم‌كنندگی استفاده نمایند.

در فصل زمستان، هضم قوی می شود و اشتها افزایش می یابد، بنابراین خالی ماندن معده در این فصل بسیار مضر است. به همین دلیل، در افراد سالم، مصرف غذاهای غلیظ، مقوی و با حجم زیادتر مانعی ندارد، مانند حلیم، کله پاچه، فسنجان، کبابها، یا خورشت‌های با ادویه گرم (گوشت سرخ‌شده با روغن گردو یا روغن زیتون با دارچین و زیره و رازیانه و مانند آنها) مجاز است.
البته اگر زمستان، طبع زمستانی ندارد، یعنی گرم‌تر از حد مورد انتظار است یا بارندگی کمی دارد، غذاها را باید به‌اندازه خورد.

همچنین در این فصل، استفاده از چاشنی ها و ادویه گرمی‌بخش به همراه غذاهای اصلی توصیه می‌گردد. بدیهی است مقدار این غذاها در هر فرد به تناسب مزاج وی می‌باشد.

 


پاکسازی:
در این فصل، باید از ایجاد انواع استفراغات ازجمله فصد و حجامت و قی و اسهال قوی خودداری نمود.
اما در زمان نیاز و با تشخیص پزشک ماهر، می‌توان از مسهل‌های ضعیف استفاده شود.


پوشش:
 پوشیدن لباس های گرم و زیاد چون جامه پشمی، پوستین، ابریشمی و پنبه‌دار و همچنین قرارگرفتن در فرش گرم یا زندگی در مساکن گرم و آفتاب گیر و به دور از رطوبت توصیه شده است.

 همچنین در زمان خواب بهتر است، لحاف را گرم كرده و به خود بپوشانید.

 پس از حمام نیز، نباید به‌طور ناگهانی در معرض هوای خارج و سرد قرار گرفت.

 


فعالیت بدنی:
در این فصل باید ورزش‌های سنگین تر و قوی انجام شود تا از پیدایش و انباشت اخلاط بد در بدن جلوگیری شود، بویژه در افرادی كه در بدن‌شان رطوبت زیادی وجود دارد.

بهترین زمان ورزش در فصل زمستان، آخر روز است.
همچنین توصیه می‌شود که ورزش در فصل زمستان، در محیط باز و زیر آفتاب انجام شود تا افراد از گرما و انرژی خورشیدی بهره‌مند گردند.

ولی حواستان به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ باشد، که در این صورت مجبورید در فضای بسته ورزش کنید.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.