طول سرویکس (دهانه رحم) در بارداری

طول سرویکس (دهانه رحم) در بارداری

سرویکس، لوله‌ای باریک در پایین رحم و بالای واژن است. در مواقع غیر از بارداری، دهانۀ رحم اندکی باز می‌ماند تا اسپرم بتواند از واژن به رحم برود یا خون قاعدگی بتواند از رحم خارج شود.
این قسمت از رحم در اواخر بارداری شما به تدریج شروع به نرم‌شدن، کوتاه‌شدن و گشادشدن می‌کند تا رحم برای زایمان طبیعی آماده شود.
نارسایی سرویکس یعنی دهانه رحم شما زودتر از موعد گفته‌شده، دچار کوتاهی شود و ممکن است در معرض سقط یا زایمان زودرس قرار گیرید.
در سونوگرافی آنومالی در حوالی ۱۸ هفتگی بارداری، اگر طول سرویکس کم باشد، سونوگرافی داخلی برای تشخیص قطعی انجام می‌شود. معمولا اگر طول آن زیر ۲۵ میلی متر باشد تشخیص نارسایی سرویکس گذاشته می‌شود.
به شما توصیه می‌شود که استراحت نسبی داشته باشید و از نزدیکی جنسی پرهیز کنید. درمان‌های دیگر شامل شیاف واژینال پروژسترون، درمان خوراکی انقباض رحم، استفاده از پساری (حلقه) یا انجام سرکلاژ (دوختن دهانه رحم) است.

 

 

و اما بر اساس متون طب سنتی ایرانی:
شما نباید زیاده‌روی در مصرف مواد خوراکی رطوبت بخش (مثل آب، لبنیات، سوپ و آشها) یا مواد لعابدار و لیز (مانند بامیه، تخم شربتی، دمنوشهایی مانند خطمی، بنفشه و پنیرک و...) داشته باشید.

 

طبق تجربه من:
درمان یبوست این مادران نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که بخاطر کاهش فعالیت، یبوست این افراد تشدید می یابد، و خیلی از ملینات هم جزو پرهیزات بالا هستند. بر حسب شرایط شما ممکن است داروهای موضعی نیز تجویز کنم.

پ. ن.: طول سرویکس در بارداری به عواملی مانند سن بارداری، سابقه قبلی زایمان زودرس، بارداری چندقلویی، انقباضات زودرس و... ارتباط دارد. بنابراین متخصص زنان، نوع درمان را بر اساس شرایط شما انتخاب می‌کند.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.