واکسن آنفولانزا

اهمیت آنفولانزا در این است که در برخی گروه‌های پر خطر، می‌تواند موجب بستری فرد در بخش‌های ویژه و حتی فوت شود.
پس توصیه اکید پزشکان، تزریق واکسن برای گروه‌های پرخطر است.

گروه‌های پرخطر چه کسانی هستند؟
 ‏
 پرسنل درمانی (به خصوص در بخش‌های عفونی، ویژه و اورژانس)
 ‏افراد بالای ۶۰ سال
 ‏مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های ریوی، قلبی و کلیوی
 ‏بیماران پیوندی یا مصرف کننده داروهای تضعیف کننده ایمنی بدن
 ‏افراد بسیار چاق
 ‏ زنان باردار و یا خانم‌هایی که قصد بارداری در فصل پاییز و یا زمستان دارند.

مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، توصیه می‌کند که همه افراد بالای ۶ ماه این واکسن را تزریق کنند، به ویژه کودکان ۶ ماه تا ۶ سال.

زمان و نحوه تزریق واکسن آنفولانزا

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، از نیمه شهریور تا اواسط مهر است. ولی در صورت نیاز می‌توان این واکسن را در ماه آذر یا حتی بعد از آن هم دریافت کرد.
اثر محافظتی واکسن ۱۰ تا ۱۵ روز پس از تزریق در بدن فرد ایجاد می‌شود.

تزریق واکسن آنفولانزا در زمان سرماخوردگی ملایم، موردی ندارد. اما در صورت وجود تب، واکسن را بعد از بهبودی بیماری تزریق کنید.

توصیه می‌شود که افراد ۹ سال و بالاتر، یک دوز واکسن را دریافت کنند. فقط کودکان ۶ ماه تا ۸ سال (در صورتی‌که در یک سال گذشته کمتر از دو دوز واکسن زده‌اند) باید دو دوز واکسن جداگانه، به فاصله چهار هفته دریافت کنند.
ضمنا در چند سال اخیر توصیه می‌شود که همه افراد، واکسن کامل (یعنی نیم سی سی) را تزریق کنند.

آیا زنان باردار و یا شیرده دچار عوارض واکسن آنفلونزا می‌شوند؟

یکی از نگرانی‌های خانم‌های باردار، عوارض واکسن روی جنین یا احتمال رخداد زایمان زودرس است.  ولی واکسن آنفولانزا در بارداری خطرناک نیست، و حتی ایمنی نسبی برای نوزاد پس از تولد تا ۶ ماهگی هم ایجاد می‌کند.
همچنین واکسن آنفولانزا در زمان شیردهی با انتقال آنتی‌بادی‌های محافظ به شیرخوار، احتمال ابتلای او به آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

مبتلایان به آنفولانزا برای کاهش سرایت به دیگران چه کنند؟

تا زمانی که تب قطع نشده در فضاهای پر تجمع، مدرسه و سر کار حضور پیدا نکنند.
 فرد مبتلا هنگام صحبت با سایر افراد، از ماسک استفاده کند.
 ‏توصیه به شست و شوی دست‌ها هم مثل همیشه، در پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوانزا اثر زیادی دارد.

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.