پیشگیری از آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی در طب سنتی

فصل شیوع آنفولانزا
پاییز است و فصل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی. مخصوصا امسال، که با شروع آغاز به کار مدارس، بعد از سه سال خانه نشینی کرونایی، همه گیری آنفولانزا هم خیلی به چشم می آید.
اگر بچه مدرسه ای دارید بدانید که همیشه در این فصل- قبل از همه گیری کرونا- انواع عفونت های تنفسی شایع می شد. مخصوصا بچه ها در سال اول شروع دبستان یا مهد کودک، هر هفته با یک ویروس علامت دار می شدند. و این سیکل تا زمانی که سیستم ایمنی بچه با تعداد قابل توجهی از ویروس ها مواجهه و فعال نمی شد، ادامه داشت. ولی علت نگرانی والدین در این زمان چیست؟ هنوز خیلی از والدین، از کرونا ترس دارند و با هر علامتی از عفونت تنفسی به شدت نگران می شوند. ضمنا بدن همه ما، به خاطر رعایت های زیاد کرونایی، چند سال است حتی با ویروس های معمول سرماخوردگی هم مقابله و مبارزه نداشته است، بنابراین طبیعی است که سرماخوردگی های مکرر و حتی شدید را شاهد باشیم.


با پاکسازی های ابتدای هر فصل، به ویژه در فصول بهار و پاییز، شما می توانید بدن خود را از ابتلا به بیماری های شدید آن فصل بیمه کنید.
به عنوان مثال در همین سایت ، دو سوپ
پاکسازی پاییزه و بهاره به شما آموزش داده شده است.

 

آنفولانزا، کرونا یا سرماخوردگی؛ مسئله این است!
عزیزان من، دنبال این نباشید که این علایم تنفسی، کروناست، یا آنفولانزا یا سرماخوردگی! هر کدام که باشد با یکسری مراقبت های مشترک، دوره بیماری خود را طی می کند. فقط در تعداد اندکی از بیماران، و به علت اضافه شدن باکتری، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک هست. بنابراین از همان ابتدای شروع علایم، به صورت خودسرانه آنتی بیوتیک را شروع نکنید.
من قبلا در مورد تفاوت علایم آنفولانزا و ویروس سرماخوردگی، و همین طور مراقبت های مشترک و درمان های خانگی آنها، در مقاله
«درمان  سرماخوردگی» توضیحاتی را داده ام. همه مواردی که گفته ام و خواهم گفت، برای خانم های باردار و کودکان نیز قابل استفاده است.

 


شستشو با آب و نمک
استفاده از انواع محلول های نمکی، هم برای پیشگیری از عفونت های تنفسی کاربرد دارد، هم درمان آنها، و هم علایم آلرژیک تنفسی. مخصوصا در خانم های باردار که مجاز به مصرف دمنوش های گیاهی نیستند، نحوه استفاده صحیح از آب و نمک مهم تر است.
شما می توانید آب و نمک را خودتان تهیه کنید یا از محلول های آماده که به شکل های سرم شستشو، قطره یا اسپری بینی کلرور سدیم هستند، استفاده کنید. جهت تهیه غلظت مناسب محلول نمکی برای شستشوی مخاط، 2 گرم نمک (تقریبا نصف قاشق چایخوری) را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
برای پیشگیری از عفونت های تنفسی، بهتر است یکبار صبح قبل از خروج از منزل، و یکبار عصر هنگام مراجعت به منزل، از این محلول ها برای شستشوی مخاط بینی و حلق خود استفاده کنید. اگر محلول ها را با کمی آب گرم هم مخلوط کنید بهتر است، مخصوصا اگر علایم سرماخوردگی یا آلرژی واضحی دارید.
شما با استفاده از وسیله ای به نام «بینی شوی» نتیجه بهتری را می گیرید. بینی شوی را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. حدود دو سوم بینی شوی را از محلول نمکی پر کنید و یک سوم آب جوش نیز به آن بیفزایید و سپس بینی خود را با آن شستشو دهید.

 


چکاندن روغن در بینی
این گزینه پیشگیری، هم راحت است و هم کارآمد. در واقع چکاندن روغن در بینی، مخصوصا قبل از خروج از منزل، مثل یک سد مکانیکی در مقابل هجوم ویروسهای تنفسی به بینی عمل می کند. بهترین روغنی که برای پیشگیری و حتی درمان، مقالات علمی متعددی دارد، روغن سیاهدانه است. منتها شاید استفاده از این روغن در کودکان به صلاح نباشد، چون با سوزش مخاط، آنها را اذیت می کند.
توصیه من برای کودکان یا افرادی که تحمل سوزش مخاط توسط روغن سیاهدانه را ندارند، استفاده از روغن بادام شیرین یا بنفشه ی بادام است.
حتی اگر کودک خردسال شما اجازه چکاندن روغن در بینی را به شما نداد، او را اذیت نکنید؛ اصلا قصد نداریم خردسالان را اذیت کنیم یا از درمان های سنتی بترسانیم. شما می توانید کمی روغن را با بازی، به کمک گوش پاک کن یا انگشت خود بچه، به داخل پره های بینی او بمالید.

 


تزریق واکسن
یکی از گزینه های خوب پزشکی رایج، برای پیشگیری از انواع شدید عفونتهای تنفسی استفاده از واکسن هاست. مواجهه بدن با عامل بیماری زای ضعیف، در کتب طب سنتی نیز ذکر شده است.
ضمنا واکسن باید به افراد در تماس نزدیک با کودکان نیز تجویز شود تا حلقه ایمنی بچه ها افزایش پیدا کند. برای تزریق زمان، دوز و نوع مناسب این واکسن ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 


دمنوش یا نوشیدنی های مقوی سیستم ایمنی
قبل از نام بردن از چند دمنوش یا نوشیدنی، توجه کنید که زیاده روی یا مداومت در مصرف این نوشیدنی ها، به ویژه اگر مناسب مزاج بدن یا معده شما نباشد، می تواند شما را دچار عوارض یا بیماری های سخت کند. در همین دوره سه ساله کرونا، بیماران زیادی با عوارض این زیاده روی ها به من مراجعه کردند که گاها درمان بعضی از مشکلات آنها ممکن نبود!
اگر مزاج شما رو به گرمی است برای تقویت سیستم ایمنی خود، می توانید شربت عسل با لیموترش تازه یا نارنج را مصرف کنید. به جای شکر یا عسل، از شیره انگور هم می توانید استفاده کنید. شربت زعفران با گلاب هم گزینه مناسبی در افراد غیرباردار است. شربت سکنجبین یا عناب هم برای شما قابل توصیه است.
البته اگر گرمی مزاج زیادی دارید (در واقع دچار سوءمزاج هستید)، ممکن است با همین شربت ها هم اذیت شوید.

 

 

اگر شما مزاج سردی دارید، در فصل سرد، به غذاهای خود کمی زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه، سیر یا پیاز پخته اضافه کنید. همه این مواد را با هم در یک غذا نریزید. همچنین در فصل گرم، نباید در مصرف آنها زیاده روی کنید. اگر شما باردار زیر سه ماه هستید، در مصرف ادویه های گرم مخصوصا دارچین و سیر احتیاط کنید.

نوشیدن دمنوش سیب با کمی دارچین، یک نوشیدنی خوشمزه و مناسب برای مزاج های سرد، در فصل سرد است. مصرف گهگاهی از دمنوش عناب همراه با گیاهانی مانند بابونه شیرازی، نعنا، پونه، آویشن، زوفا، چای کوهی، سرخارگل و گل محمدی نیز قابل توصیه است.
عزیزان من، لطفا هر روز از این دمنوش ها استفاده نکنید؛ و خود و کودکانتان را با دست خودتان دچار سوءمزاج نکنید!
خانم‌های باردار عزیز، شما هم تنها می توانید از دمنوش سیب یا به، با مقدار خیلی کم گل محمدی یا عناب استفاده کنید.


توجه کنید که مهم ترین عامل برای تقویت سیستم ایمنی، داشتن یک سبک زندگی سالم است.
به امید خدا در آینده یک مقاله در مورد این مسئله خواهم نوشت.

 

داروهای آماده تقویت ایمنی در کودکان و خانم های باردار
استفاده از دمنوش گیاه سرخارگل (اکیناسه) یا قرص و شربت های آن، یکی از معروف ترین این داروهاست. هر چند بعضی پژوهش ها، ایمنی این گیاه را در دوزهاي رایج در بارداري و شیردهی نشان داده است* اما بعضی پزشکان معتقدند که محصولات این گیاه، توسط خانم باردار یا شیرده، یا کودکان زیر دوازده سال، مصرف نشود.
استفاده از بره موم یا محصولات آماده آن که به شکل های شربت، قطره و کپسول موجود است نیز می تواند در تقویت ایمنی مفید باشد. بهتر است بره موم را با کمی شربت عسل بخورید تا عوارض گوارشی پیدا نکنید.
توجه کنید اگر میخواهید از این داروها برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده کنید، مصرفتان مداوم و طولانی نباشد. مثلا یکی از روش هایی که من به بیمارانم می کنم این است که: در دوره شیوع بیماری ها، یکماه مصرف کنید و دو هفته استراحت کنید. معمولا سه دوره مصرف کافی است.


اگر علی رغم رعایت این موارد، شما یا کودک دلبندتان، سرماخوردگی مکرر داشتید، با ویزیت متخصص طب سنتی و پاکسازی بدن، احتمال بیماری های مکرر در شما کاسته می شود.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.

 

* در مورد ایجاد ناهنجاری های جنینی یا اثرات منفی گیاه سرخارگل (اکیناسه)، یک مطالعه آینده نگر انجام شده که مصرف این گیاه را در بارداری ایمن اعلام کرده است:
Heitmann K, Havnen GC, Holst L, Nordeng H. Pregnancy outcomes after prenatal exposure to echinacea: the Norwegian Mother and Child Cohort Study. Eur J Clin Pharmacol. 2016 May;72(5):623-30. doi: 10.1007/s00228-016-2021-5. Epub 2016 Feb 19. PMID: 26895223.