آلرژی فصلی و راه های درمان آن کدام است؟

 

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که مجبور هستیم با شروع پاییز با آن دست و پنجه نرم کنیم انواع آلرژی های فصلی است! در این مطلب کمی در مورد انواع آن ها و راه پیش گیری و درمان صحبت شده که امیدوارم برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد.

 

* توجه: توصیه های این پست، برای خانم های باردار نیز قابل اجراست.

 

انواع آلرژی:

علائم آلرژی های پاییز در هرکدام از انسان ها متفاوت است، که به تبع آنها، درمان ها نیز مختلف است؛ مثلا بعضی ممکن است دچار این علامت ها شوند:

 

  •  عطسه یا سرفه
  • ترشحات پشت حلق یا ترشحات بینی غلیظ
  • آبریزش بینی که شاید با خارش گلو، خارش چشم و یا خارش بینی همراه باشد

 

 

اگر این علایمی که ذکر کردم را دارید این اقدامات را انجام بدهید:

 

1. حتما لینت مزاج داشته باشید و از خوراکی های مناسب فصل پاییز استفاده کنید.

 

 

2. روزی دو بار دمنوش عناب بخورید.

 

طرز تهیه دمنوش عناب:

پنج عدد عناب شکسته شده را در یک فنجان آبجوش بیاندازید و در آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بعد از یک ربع دمنوش آن را بخورید.

کسانی که دچار سرفه های تحریکی یا آبریزش می شوند این دمنوش برایشان مفیدتر است. اگر علایم خارش و قرمزی سر و صورت هم دارید به این دمنوش یک قاشق چای خوری تخم گشنیز اضافه کنید. این دمنوش را دو هفته میل کنید و اگر موثر بود، بعد از یک هفته استراحت، مجددا دو هفته دیگر میل کنید.

 

 

3. بادام درختی بخورید.

مصرف بادام، علاوه بر رطوبت بخشی مناسب بدن شما در فصل خشک پاییز، باعث تقویت مغز شما و کاهش آلرژی ها هم می شود. اگر یبوست دارید بادام را بدون پوست میل کنید.

برای این منظور، پنج عدد بادام خام را همراه با نسبت مساوی نبات، نیمکوب کنید و شب ها قبل از خواب بخورید. این دستور را حداقل برای چهل روز انجام دهید.

همچنین مصرف حریره بادام و شیره مفید است.(برای مشاهده طرز تهیه حریره بادام و شیره کلیک کنید.)

 

4. از بخور استفاده کنید.

 می توانید در یک پلوپز، دو قاشق غذاخوری از  گل خطمی و بابونه شیرازی را در 3 لیتر آب بریزید و بگذارید با درب باز بجوشد؛ و شما حداقل سه ساعت، در آن اتاق حضور داشته باشد.

البته افرادی که علایم خارش شدید، سرفه های تحریکی یا آبریزش رقیق بینی دارند، بهتر است شبها در بالای سر خود از بخور سرد استفاده کنند.

 

سه توصیه بعدی برای شما که آلرژی پاییزه دارید، اهمیت زیادی دارند. برای همین در انتهای مطلب می آورم تا بیشتر در ذهنتان بماند:

 

5. خودتان را از سرمای شب های پاییز بپوشانید و از گرمای ظهرهای پاییز حفظ کنید.

 6. لطفا شب ها زود بخوابید.

در ضمن، به پهلو بخوابید، نه طاقباز.

 

7. شب ها موقع خواب، یک روسری یا کلاه نخی سرتان کنید، و جوراب به پا کنید.

عمل به این گزینه، مخصوصا برای کسانی دریک اتاق خواب سرد می خوابند اهمیت بیشتری دارد؛ یا کسانی که به محض خوردن باد به سر و سینوس ها، دچار ترشحات حلق یا بینی یا سرفه های خلط دارمی شوند.

 

8. پست مربوط به سرماخوردگی را مرور کنید و طبق علایمی که دارید، از توصیه های غذایی آنها هم استفاده کنید.(مشاهده مقاله درمان سرماخوردگی با طب سنتی)

 

9. و در نهایت این که آلرژی های شدید، نیاز به پاکسازی بدن و گرفتن داروهای تخصصی دارند. برای شرح حال تخصصی و معاینه، به یک پزشک متخصص طب ایرانی مراجعه کنید.

(برای گرفتن وقت مجازی از دکتر فاطمه مرادی متخصص طب ایرانی کلیک کنید.)

 

 

دکتر فاطمه مرادی

پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب ، با ذکر نویسنده و لینک سایت اخلاقی و مجاز است.