میگن که اهدای خون مثل فصد و حجامته؟

اهدای خون مثل فصد و حجامته؟

به مناسبت روز جهانی اهدای خون تصمیم گرفتم امروز مطلبی در این مورد از کتابچه پاکسازی که تالیف خودم هست بذارم:
اهدای خون، اقدامی حیات‌بخش و بشردوستانه و یکی از موارد خروج خون از بدن است. میزان خون دریافتی در انتقال خون، بین 350 تا 450 سی سی است.


افراد واجد شرایط برای اهدای خون عبارتند از: افرادی که در سنین ۱۷ -۶۰ سال باشند و از نظر جسمی و روحی شرایط مناسبی داشته باشند.
باید وزن بالاتر از۵۰ کیلوگرم داشته باشند.


باید از اهدای خون قبلی آن‌ها حداقل ۸ هفته گذشته باشد، به شرط اینکه تعداد دفعات اهدای خون در سال بیشتر از ۴ بار نشود.


افرادی که مبتلا به کم‌خونی و بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون باشند نیز نمی‌توانند خون اهدا کنند.


متاسفانه یکی از قوانین انتقال خون این است که افرادی که اقدام به حجامت کرده اند، تا چندین ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند؛ چرا که به اشتباه، زخم ایجاد شده بر اثر حجامت، یک زخم‌ آلوده محسوب شده است. اما با توجه به اینکه امروزه، حجامت با ابزار یک‌بار مصرف و استریل انجام می‌شود، بنابراین دیگر این زخم را نمی‌توان آلوده دانست.


آیا اهدای خون، خون‌گیری وریدی و فصد سنتی با هم تفاوت دارند؟
از نظر طب ایرانی، نوع خون خارج شده در «اهدای خون» و «خون‌گیری وریدی یا فِلِبوتومی» با «فصد سنتی» متفاوت است.
اغلب برای مقاصد درمانی، نمی‌توان این دو را در مبتلایان به غلظت خون به جای فصد طب ایرانی تجویز کرد؛ مگر در افرادی که تنها دچار افزایش «کمیت» خون هستند و تغییری در «کیفیت» یا ویسکوزیته خون آن‌ها ایجاد نشده است.
بنابراین، افرادی که مبتلا به تغییر کیفیت خون هستند باید به مراکز درمانی طب سنتی مراجعه و علاوه ‌بر دریافت داروهای مناسب، فصد به شیوه شکافتن رگ با تیغ را انجام دهند.


تشخیص نوع غلظت خون توسط پزشک متخصص طب ایرانی انجام و بر اساس مشکل، درمان مناسب تجویز می شود.


مگر چند نوع روش پاکسازی بدن با دفع خون داریم؟
در طب ایرانی، مداخلات درمانی برای دفع خون، شامل حجامت، زالودرمانی، فصد، اهدای خون و فِلِبوتومی است. در طب نوین، در مواردی که نیاز به دفع خون باشد مانند بیماری غلظت خون (پُلی سیتِمی)، این عمل پاکسازی به صورت «خون‌گیری وریدی یا فِلِبوتومی» تجویز می شود. اما در منابع طب سنتی ایران و متون اسلامی، برای خروج عمدی خون از بدن، غیر از خون‌گیری از رگ دست، از روش‌های مختلفی مانند انواع «فصد»، انواع «حجامت» و همچنین «زالو» استفاده می‌شود. ️هرکدام از این روش ها، انواعی دارد و بسته به شرایط و محل خون‌گیری تأثیرات مختلف و مصارف درمانی متفاوتی دارند. این روش‌های خون‌گیری در گذشته موارد استفاده فراوانی داشته و در دو بخش پیشگیری و درمان از آن‌ها استفاده میشده است. برای آشنایی مختصر با روش‌های مختلف دفع خون و انواع دیگر پاکسازی در طب ایرانی، می‌توانید به کتابچه "پاکسازی بدن" ما مراجعه کنید.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.