تنظیم خواب قبل از اقدام به بارداری

 

تنظیم خواب قبل از اقدام به بارداری

طبق مطالعات امروزی، داشتن نظم در برنامه خواب و بیداری اهمیت زیادی دارد. تلاش کنید هر شب، در وقت همیشگی به رختخواب بروید و صبح هم در زمانی مشابه بیدار شوید. این زمان را طوری تنظیم کنید که هنگام به رختخواب رفتن، احساس خستگی داشته باشید.


در فاصله چند ساعت مانده به نیمه شب، سطح کورتیزول خون کاهش پیدا می کند؛ و در صورتی که در این زمان، خواب باشید، صبح، راحت تر و با هوشیاری بیشتری از خواب بیدار می شوید.
همچنین درتحقیقات مشخص شده است، مردانی که تا قبل از ساعت 11 شب می خوابند، تحرک اسپرم هایشان در بهترین حالت ممکن است و فرصت بیشتری برای بارور کردن تخمک دارند.


از نظر طب ایرانی، بهترین زمان خوابیدن در شب، قبل از نیمه ی شب، یعنی ساعت 9 شب تا 4 صبح است، تا شما بین ساعات 10 شب تا 2 بامداد در خواب عمیق باشید. زن یا مرد، هرچه، مقدار بیشتری از این زمان را بخوابند، کمک بیشتری به سلامتی و حفظ نیروی باروری خود می کنند.
خواب کوتاه روز برای سحرخیزانِ گرم‌مزاج، در طی روزهای بلند فصل گرما توصیه می شود. این خواب «قَیلوله» نام دارد و حداکثر نیم ساعت، قبل از ظهر شرعی است. منابع اسلامی نیز خواب قیلوله را سبب جلب روزی و نعمت می دانند.


طبق نظر طب ایرانی، خوابیدن در ساعات دیگر روز، موجب اختلال در فعل و انفعالات طبیعی بدن و بروز مشکلاتی مانند بدرنگی پوست صورت، اختلال هضم معده و دفع نشدن مناسب مواد زائد بدن می شود. سستی بدن، احساس کسالت، کاهش اشتها و بوی بد دهان از دیگر عوارض خوابِ روز است. خواب روز برای افراد با مزاج سرد و تر و سپس افراد گرم و تر، بیشتر از سایرین مضر است. چرا که با خواب روز، بلغم آنها افزایش یافته و حافظه آنها ضعیف می شود.


بدترین زمان خواب، طبق متون طب ایرانی، خواب آخر روز و پیش از اذان مغرب، است که گفته شده باعث تولید بیماری‌های فراوانی می شود.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.