آیا می شود از پوست تخم مرغ به عنوان منبع طبیعی کلسیم استفاده کرد؟

 

مزیت ها و عوارض  استفاده از پوست تخم مرغ
پوسته تخم مرغ از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین شکل کلسیم در مکمل‌ها است.همچنین استفاده از پوسته تخم مرغ، یک راه عالی برای کاهش پسماند آشپزخانه شماست تا تهدیدی برای آلودگی محیط زیست نباشند.

توجه  کنید که پوسته تخم مرغ، جذب آنتی بیوتیک ندارد و می تواند یک جایگزین موثر و ارزان برای افرادی باشد که نمی‌توانند مکمل های تجاری کلسیم مصرف کنند؛ مانند:
کسانی‌که با مکمل کلسیم دچار عوارض گوارشی و یبوست می‌شوند؛
یا کسانی‌که سابقه سنگ کلیه دارند، چون کلسیم پوسته تخم مرغ ترکیبی از سیستیئن هست و رسوب کمتری در کلیه ها دارد.


نود و پنج درصد پوست تخم مرغ، کربنات کلسیم است، مقادیر کمی پروتئین و سایر ترکیبات آلی مانند منیزیوم، استرانسیم، فلوراید و سلنیوم در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. این مواد معدنی همانند کلسیم، در سلامت استخوان نقش دارند.
همچنین پوسته نازک چسبیده به پوست تخم مرغ نیز حاوی کلاژن، کندروییتین سولفات، گلوکزامین و هیالورونیک اسید است که در سلامتی مفاصل موثرند.

در هر گرم از پوسته آهکی تخم مرغ، ۴۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد، یعنی دو و نیم گرم از آن (حدود نصف یک پوسته)، نیاز روزانه کلسیم را، که ۱۰۰۰ میلی گرم است، تامین می کند.

عوارض مصرف پوست تخم مرغ، بسیار کم است. برخی عوارض خفیف گوارشی (درد معده یا گاهی دل پیچه) در کمتر از نیم درصد مصرف کنندگان مشاهده می شود.


مقالات علمی در مورد پوست تخم مرغ چه میگویند؟
مطالعات روی موش‌ها و خوک‌ها تأیید می‌کند که پوست تخم‌مرغ منبع غنی کلسیم است.
علاوه بر این، آنها به اندازه کربنات کلسیم خالص به طور موثر جذب می شوند.
برخی مطالعات نشان داده اند که کلسیم موجود در پودر پوسته تخم مرغ ممکن است بهتر از مکمل خالص کلسیم جذب شود؛ و برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، موثرتر از آنها باشد.
برای مثال می‌توانید به این مقالات یا منابع اینترنتی معتبر مراجعه کنید:

 

Eggshell calcium in the prevention and treatment of osteoporosis

Functional Food for Elderly High in Antioxidant and Chicken

Eggshell Calcium to Reduce the Risk of Osteoporosis—A

Narrative Review

The Benefits and Risks of Eating Eggshells. Healthline

Eggcyclopedia. 5th ed. American Egg Board


چگونه از پوست تخم مرغ به عنوان منبع طبیعی کلسیم  استفاده کنیم؟
1.    شما میتوانید پوسته های تخم مرغ را با دستگاه آسیاب برقی، کاملا پودر کنید و بر روی بعضی از غذاهای خود بپاشید.
2.     یا داخل کپسولهای ۵۰۰ میلیگرمی ژلاتینی بریزید و بسته به توصیه درمانگر خود از ۱ تا ۲ کپسول در روز استفاده کنید.
3.    البته در منابع طب ایرانی، برای مصرف خوراکی منابع آهکی مانند مروارید یا پوست تخم، توصیه به حل کردن آنها در آب لیمو، آب نارنج و... شده است.
جالب است بدانید بالاترین خلوص کلسیم، ابتدا در مروارید، و سپس در پوسته آهکی تخم مرغ است.


توجه مهم:
حتما قبل از استفاده از پوست تخم مرغ به یکی از سه روش بالا، ابتدا پوسته ها را بشویید و در آب بجوشانید، یا در فر به آنها حرارت بدهید، تا احتمال آلودگی پوست تخم مرغ با باکتری سالمونلا را به صفر برسانید.

 


چگونه پوست تخم مرغ را در آبلیمو یا آب نارنج حل کنیم؟
حلالیت کربنات کلسیم پوست تخم مرغ در محیط اسیدی خوب است. بنابراین من خودم از این روش برای تامین کلسیم طبیعی استفاده می کنم.

 

 

من معمولا پوسته های ضخیم تر را انتخاب می کنم تا احتمال وجود کلسیم زیادتری در آنها باشد. اگر از تخم مرغ های ماشینی استفاده می کنید، بهتر است قسمت هایی از پوسته را که چاپ جوهری تاریخ دارد را جمع آوری نکنید.

در طی چندین هفته، پوست های مناسب را بشویید، خشک کنید و در یک ظرف جمع آوری کنید.

 


 

سپس در زمان مناسب، همه آنها را حرارت دهید و در آسیاب برقی پودر کنید.

یک قاشق چایخوری از پودر پوسته را در 1-2 لیوان آبلیمو بریزید و حداقل 6 ساعت صبر کنید تا درصدی از آن در محیط اسیدی حل شود و کمی رنگ آن سفید شود. هر از گاهی بطری آبلیمو را تکان دهید.
سپس با توری پارچه ای پوسته های حل نشده را از آبلیمو صاف کنید و این بمب کلسیم (آبلیموی غنی شده با کلسیم) را در یخچال نگهداری کنید.

 

 

از این آبلیمو در غذاهای خود یا شربت آبلیموی خود (مخصوصا در فصل بهار، یا ایام ماه مبارک رمضان) استفاده کنید و برای من هم دعا کنید :)


چه کسانی از پوست تخم مرغ استفاده کنند؟ آیا خانم‌های باردار می توانند؟
تمام خانم هایی که قصد بارداری دارند، یا باردار و شیرده هستند، می‌توانند از پوست تخم مرغ، به تنهایی یا در کنار منابع دیگر غذایی کلسیم استفاده کنند.
چرا که بسیاری از این خانم‌ها به علت مشکلات گوارشی و یبوست به راحتی نمی‌توانند از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.

همچنین یکی از منابع طبیعی کلسیم برای خانم های یائسه و همه سالمندان، جهت پیشگیری، و حتی درمان پوکی استخوان است.


سخن های آخر:
کلسیم یک ماده معدنی مهم است که نقش کلیدی در بسیاری از جنبه های سلامت دارد. بهترین راه دریافت کلسیم، از طریق غذاست. در حالی که محصولات لبنی بیشترین مقدار این ماده معدنی را دارند، منابع خوب دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آنها گیاهی هستند. بنابراین شما سعی کنید انواع غذاهای غنی از کلسیم (از جمله منابع غیر لبنی) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین دی برای افزایش جذب کلسیم در بدن بسیار مهم است. اگر به طور منظم در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید، حتما مکمل آن را مصرف کنید، چرا که منابع غذایی ویتامین دی بسیار محدود هستند.

 

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.