چه مایعاتی باید در بارداری مصرف شود؟

نوشیدن مایعات کافی و مواد غذایی رطوبت بخش برای همه افراد، مخصوصا برای خانم های باردار و سلامتی جنین آنها اهمیت زیادی دارد. از منظر طب ایرانی نمی شود به همه افراد توصیه کرد که به یک میزان از آب استفاده کنند. مثلا نمی توانیم به همه خانم های باردار بگوییم روزانه ۳ لیتر مایعات مصرف کنند و به تناسب وضعیت بدن این مقدار متفاوت است.

 

نوشیدن به هنگام تشنگی واقعی بهترین راهنما می تواند باشد. اما چون ‏خانم های باردار نسبت به سایر افراد به کم آبی بدن آسیب پذیرتر هستند، توصیه می شود به محض تشنگی و در فواصل زمانی كوتاه آب بنوشند و اجازه ندهند تشنگی بیشتر شود.

 

شکی نیست که خانم های باردار در شرایطی مانند الیگوهیدرآمنیوس (کاهش مایع دور جنین) یا سنگ کلیه باید آب و مایعات بیشتری مصرف کنند.

 

اما باید چه چیزهایی نوشید؟

 

 

بهترین نوشیدنی آب است

توجه کنید آبی که در یخچال مقداری خنک شده باشد، نه آبِ تگری شده با یخ!! حتی افرادی که با مصرف آب یخچال هم احساس سردی در معده می کنند از آب سرد شیر استفاده کنند.یکی از شایع ترین عوارض مصرف آبِ یخ، ایجاد مشکلات کبدی مانند کبد چرب است.
در کل، نوشیدن آب (به ویژه آب یخ) هنگام ناشتا، بین خواب و همچنین نزدیک زمان غذا خوردن (یعنی از نیم ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا) برای اکثر افراد مضر است.


* این قانون در مورد افراد مبتلا به سنگ کلیه نیست.

 

 
آبمیوه ها

از آبمیوه های صناعی در دوران بارداری استفاده نکنید و در میان آبمیوه های طبیعی، آب سیب گزینه مناسبی برای خانم های باردار است ، مصرف زیاد آب هویج در بارداری توصیه نمی شود و توجه کنید که آبمیوه ها همراه با یخ تهیه یا خنک نشوند.

 

آیا می توان در بارداری از دمنوش های گیاهی و نوشیدنی های گرم استفاده کرد؟

در مورد دمنوش های  گیاهی، مطالعات انسانی وسیعی انجام نشده و به همین دلیل مصرف خودسرانه آنها توصیه نمی شود، مگر آن که متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط شما تجویزی انجام دهد. احتیاط در مصرف دمنوش های گیاهی در سه ماهه اول بارداری بیشتر از ماه های دیگر بارداری است.


در نهایت می توان گفت مصرف متعادل دمنوش های سیب، بِه یا گل محمدی در بارداری اشکالی ندارند و برای مشکلاتی همچون تهوع و یا لکه بینی بارداری نیز مفید هستند.


ضمنا نباید در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای در بارداری زیاده روی کرد ، کافئین میتواند از جفت عبور کند و بر سرعت ضربان قلب و تنفس جنین تأثیر بگذارد و یا یبوست و مشکلات گوارشی مادر را تشدید کند.

پس در این زمان باید چای را کمرنگ بنوشید و بیشتر از یک فنجان قهوه نخورید و یادتان باشد که بهترین چای، چای ایرانی تازه دم است.

 

شربت های مفید در بارداری

  • سکنجبین
  • عسل با لیموترش تازه
  • لیمو و نعنا (موهیتوی تازه)
  • شیره انگور با گلاب


هنگام بارداری در مصرف مواد شیرین زیاده روی نکنید اما در برخی مشکلات بارداری، این شربت ها به عنوان دارو هم تجویز می شوند.
خاکشیر و تخم شربتی به ویژه برای فصل گرم مناسب هستند. منتها خانم های باردار (مخصوصا با مشکل لکه بینی یا زایمان زودرس) نباید در مصرف انواع مواد لعابی زیاده روی کنند.


در آخر این که :
در مصرف انواع مایعات هم مثل چیزهای دیگر، افراط و تفریط نکنید!
و از مصرف نوشیدنی های شیرین صنعتی و گازدار مانند نوشابه و دلستر اجتناب کنید.

 

 

 

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.