تدابیر حفظ سلامتی در فصل پاییز

 

 

با توجه به این که وارد فصل پاییز شده و بسیاری از مشکلات در این زمان شدت پیدا می کنند، تصمیم گرفتم تدابیری برای این فصل بیان کنم تا شاید با رعایت آن ها بتوانید حال خوب خود را حفظ کنید.

 

پاکسازی:

در این فصل که هوا متغیر است، باید بهداشت را بسیار مراعات کرد. پاکسازی بدن از مواد زائد، در این فصل تنها به شرط ضرورت باید انجام شود، که بهترین آن ها نیز اسهال ملایم و فصد مختصر است. البته با توجه به برخی روایات اسلامی در ماه دوم پاییز رومی که با نام «تشرین اول» شناخته می‌شود توصیه شده است که در حد امکان، فصد انجام نشود. عمل قی (خروج مواد از معده یا همان استفراغ امروزی) نیز مناسب این فصل نمی‌باشد.

توجه کنید که اینها توصیه های حفظ سلامتی در افراد غیر بیمار است. در حین درمان، انتخاب نوع پاکسازی بنابر صلاح پزشک متخصص طب ایرانی است.

 

تغذیه:

در بحث تغذیه، پرهیز از مواد خشک کننده مانند ادویه ها، و همچنین پرهیز از سرد کننده ها مانند آشامیدن آب سرد توصیه شده است. در ماه سوم فصل پاییز در تقویم رومی با نام «تشرین آخر» توصیه به مصرف آب نیم گرم در هنگام صبح شده است.

در این فصل، مصرف غذاهای مرطوب مایل به گرم مانند مانند گوشت بره و مرغ گوشتی مفید شناخته شده است. از شیرینی هایی که از مغز پسته و بادام و شکر تهیه شده است می‌توان استفاده کرد. خوردن میوه های سرد و تر در این فصل توصیه نمی‌شود و از بین میوه ها، خربزه، به، سیب ، انار و گلابی با مزاج این فصل سازگارتر است. در ماه «تشرین آخر» از مصرف سبزی هایی مانند کرفس، تره تیزک و نعنا نهی شده است.

 

 

فعالیت بدنی:

در پاییز، اعمال خشک کننده مانند زیاده روی در فعالیت جنسی پرهیز شود. همچنین اعمال سرد کننده مانند حمام با آب سرد یا خوابیدن در جای سرد را نیز مراعات جدی باید کرد. از خوابیدن با شکم پر نیز اجتناب شود. استحمام به صورت یکروز در میان و استفاده از آب نیم گرم، برای این فصل توصیه می شود.

البته در تدابیر ماه ایلول که ماه اول پاییز رومی است و تشرین آخر که ماه سوم پاییز رومی است، از زیاده روی در استحمام نهی شده است.

 

تدابیر دیگر:

می‌توان برای پیشگیری از خشکی پوست، بدن را با روغن بنفشه بادام چرب کرد. بهتر است از هرگونه حالات روانی سرد و خشک کننده مانند غم و افسردگی دوری کرده و از عطریات و گلهای خوشبوی ملایم و دیگر حالات شادکننده برای ارتقای سلامتی استفاده کنند.

 

 

 

دکتر فاطمه مرادی

پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب ، با ذکر نویسنده و لینک سایت اخلاقی و مجاز است.