حجامت حزیران برای همه خوبه؟

حجامت حزیران را طب سنتی توصیه می کند یا نه؟
یکی از روزهای خاصی که در روایات به آن اشاره شده است، هفتم و چهاردهم ماه رومی «حزيران» است. این دو روز طبق بعضی تقویم ها، 30 خرداد و 6 تير؛ و طبق بعضی دیگر، 29 خرداد و 5 تیر است.
البته اختلافات فراوانی در تطبیق ماه های رومی یا باستانی در زمان اهل بیت علیهم السّلام و زمان حال وجود دارد. مثلا امروزه در برخی از کشورها، حزیران را مطابق ماه ژوئن می دانند و بنابراین حزیران حتی 10 روز جلوتر می افتد؛ یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود.


حجامت حزیران و اشتباهات رایج

در روایات مرتبط با حزیران، این روزها، بهترین ایّام حجامت معرفی نشده اند. همچنین طبق این روایات، استحباب حجامت برای این روزها مطرح نشده است.
متاسفانه برخی حجامت کنندگان، انجام آن را در هر دو روز توصیه می کنند. یا حتی برای درآمد بیشتر خود، «هفته یا ماه حزیران» را تبلیغ می‌کنند! یا مدعی هستند که انجام حجامت حزیران، شفای بیماری های یک ساله است!

بنابراین: با توجه به موارد ذکر شده، به هیچ وجه، تشویق عمومی به حجامت حزیران درست نیست و در بسیاری از افراد ممکن است مضر باشد.
انجام حجامت در روزهای معتبرتر، چه از نظر طبی و چه از نظر روایی، آن هم با رعایت قواعد علمی و عملی حجامت توصیه موکد ماست...

 

پ. ن.۱: من برای کسی که شرایط بدنش را نمی‌شناسم (و بیمارم نیست)، حجامت را توصیه نمی‌کنم. ولی اگر خودش اصرار داشته باشد برود، می‌گویم حجامت آخر اسفند ماه بهتر از حزیران است.حجامت، یک روش مهم پاکسازی در طب ایرانی است و شرایط علمی اش باید رعایت شود. در خیلی از موارد، حجامت بدون انجام آمادگی قبلش، اثرات مناسبی نخواهد داشت.


 پ. ن.۲: برای آشنایی با حجامت و سایر روش های پاکسازی در طب ایرانی، می توانید به کتابچه «پاکسازی بدن» ما مراجعه کنید.

 

با تشکر از آقای دکتر علیان نژادی

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.