بارداری سالم در کرونا

به نظر می رسد احتمال خطر ابتلا به کرونای شدید در زنان باردار، مخصوصا خانم های با سن بالاتر، یا دارای اضافه وزن و یا سابقه بیماری های قبلی مانند فشار خون و دیابت بیشتر از زنان غیرباردار باشد. علاوه بر این، افراد باردار مبتلا به COVID-19 ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سایر عوارض جانبی مانند زایمان زودرس باشند.
ولی مسئله مهم تر، ترس از کرونا، و بالتبع آن، مراجعه نکردن خانم های باردار یا نوزادان تازه متولد شده، برای مراقبت های پزشکی دوره ای است،
که منجر به افزایش قابل توجهی در مرگ و میر یا عوارض بیماری ها می شود؛ یعنی همان چیزی که قبلا در طی همه گیری ابولا در کشورهای درگیر مشاهده شد.

زنان باردار برای جلوگیری از عفونت COVID-19، باید اقدامات احتیاطی زیر را مانند سایر افراد انجام دهند. با کمک موارد زیر می توانید به محافظت از خود کمک کنید:

• دستان خود را به طور مکرر با آب و صابون بشویید یا با الکل ضد عفونی کنید.
  • از حضور در فضاهای شلوغ پرهیز کنید و فاصلهی حداقل دو متر را بین خود و دیگران رعایت کنید.
  • هنگامی که امکان حفظ فاصله فیزیکی بین خود و دیگران را ندارید، حتما از ماسک پارچه ای استفاده کنید.
  • از لمس چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید.
  • بهداشت تنفسی را رعایت کنید یعنی هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با خم آرنج یا دستمال بپوشانید. سپس بلافاصله دستمال استفاده شده را دور بریزید.
  • اگر تب، سرفه یا دشواری در تنفس دارید، زودتر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. قبل از مراجعه به مراکز بهداشتی، تماس بگیرید و دستورالعمل های بهداشتی را دنبال کنید.

اقداماتی برای محافظت از خود در برابر کرونا انجام دهید

هیچ راهی برای اطمینان از خطر صفر بودن عفونت وجود ندارد، بنابراین مهم است که خطرات را درک کنید و بدانید که چگونه می توانید تا آنجا که ممکن است ایمن باشید. به طور کلی، هرچه با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید، خطر ابتلا به بیماری کرونا و گسترش آن بیشتر می شود.

در زیر اقدامات پیشگیرانه از کرونا، برای شما و افرادی که با آنها زندگی می کنید را آورده ایم:

•    تعاملات و تماس های نزدیک با افراد دیگر را تا آنجا که ممکن است محدود کنید.
•    هنگام بیرون رفتن یا تعامل با دیگران در خارج از خانه خود:

-    از ماسک استفاده کنید، به ویژه هنگامی که حفظ فاصله اجتماعی دشوار است. توجه داشته باشید که استفاده از ماسک، جایگزین سایر اقدامات پیشگیری روزمره مانند شستن مرتب دست ها و پرهیز از تماس نزدیک با افراد دیگر نیست.
-    از افرادی که ماسک ندارند دوری کنید یا در صورت امکان، از آنها بخواهید که ماسک بزنند.
-    در خارج از خانه خود، فاصله دو متر با دیگران را رعایت کنید.
-    دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضد عفونی کننده دست با الکل حداقل 60٪ استفاده کنید.
•    از فعالیت هایی که ممکن است رعایت اقدامات حفاظتی دشوار باشد و فاصله اجتماعی نتواند حفظ شود، خودداری کنید.

مراقبت ها و ویزیت های بهداشتی و مامایی خود را انجام دهید

•  به دلیل نگرانی از کرونا، دریافت مراقبت های اورژانسی را به تأخیر نیندازید.
  • برای کلیه ویزیت های توصیه شده به متخصص یا مراکز بهداشت نزدیک خود مراجعه کنید.
  • اگر به دلیل کرونا، نگران رفتن به ویزیت های دوره ای خود هستید، از مراکز بهداشتی خود بپرسید که چه مراحلی را برای جدا کردن بیماران سالم از بیماران ممکن انتخاب می کنند. برخی از مراکز ممکن است تعدادی از ویزیت ها را لغو یا به تعویق بیندازند. بعضی دیگر ممکن است برخی ویزیت ها را تلفنی یا آنلاین انجام دهند. این تصمیمات بر اساس وضعیت جامعه و همچنین سابقه بیماری های شما متفاوت باشد.

واکسن های توصیه شده و داروهای 30 روزه خود را تأمین کنید.

دریافت واکسن های توصیه شده در دوران بارداری می تواند از شما و نوزادتان محافظت کند.

•    واکسن آنفلوانزا بزنید.
-    آنفولانزا و COVID-19 هر دو بیماری تنفسی هستند که می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. آنها می توانند بر تنفس تأثیر بگذارند و علائم مشابهی دارند، اما در اثر ویروس های مختلف ایجاد می شوند. ما هنوز نمی دانیم که این دو ویروس ممکن است در این فصل سرما، چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
-    هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس عامل COVID-19 در دسترس نیست.
-    با واکسیناسیون باید از خود در برابر آنفولانزا محافظت کنید. افراد دیگری که با شما در یک خانه زندگی می کنند نیز باید برای محافظت از خود و شما، واکسینه شوند.
•    اگر ده سال از زمان زدن، واکسن دوگانه شما گذشته، یا نمی دانید چه زمانی این واکسن را زده اید، حتما برای دریافت آن به مرکز بهداشت نزدیک منزل خود مراجعه کنید.
در آخر این که، از پزشک خود بخواهید که حداقل 30 روز از داروهای مورد نیاز شما را برایتان نسخه کند.

چه زمانی به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید؟

اگر دچار سرفه، تب، خستگی، بدن درد، تنگی نفس و... شُدید، در حالی که ماسک زدید، به پزشک مراجعه کنید. حتما قبل از شدت پیدا کردن علایم خود، یک مراجعه داشته باشید.
پزشک علاوه بر معاینه، تعداد تنفس و درصد اشباع اکسیژن خون شما را اندازه گرفته و بر اساس شرایط دیگر شما، ممکن است درمان ساده علامتی بدهد؛ یا برایتان تست های تکمیلی مثل PCR، عکس قفسه سینه، سی تی اسکن و... درخواست دهد؛ یا حتی به متخصص عفونی یا پریناتولوژیست (متخصص زنان و فوق تخصص حاملگی های پرخطر) ارجاع دهد.
طبق فلوچارت منتشر شده در سایت وزارت بهداشت کشورمان، اگر دچار بیماری زمینه ای (مخصوصا بیماری های قلبی، فشارخون بالا، دیابت یا حتی دچار چاقی شدید، بارداری چندقلویی یا استعمال دخانیات) هستید به بیمارستان مراجعه کنید.
اگر تنگی نفس شما در حالت استراحت هم وجود دارد یا به دلیل شدت تنگی نفس، نمی توانید حرف های خود را تکمیل کنید فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.

منابع:
-    سایت سازمان بهداشت جهانی/ اکتبر 2020