افزایش وزن در نوزادان و کودکان

شما هم می‌خوای نوزاد یا کودکت وزنگیری خوبی داشته باشه؟


 

یکی از نگرانی‌های همیشگی مادرها مخصوصا مامان اولی‌ها وزنگیری خوب بچه‌شان است. معمولا این نگرانی در فرزندان بعدی کمتر است. هروقت خواستید به‌طور چشمی، رشد بچه‌تان را با بچه هم‌سن خودش مقایسه کنید، به تفاوت وزن و هیکل خودتان با پدر و مادر آن کودک هم توجه کنید!

اگر نمودار رشد بچه شما خوبه، و شیر و غذایش را می‌خورد، منظورم این است گرسنه نمی ماند، کافی است. در کودکی، دنبال تغذیه افراطی بچه نباشید... الان می‌خواهید تپلش کنید، ولی از نوجوانی به بعد می‌خواهید لاغرش کنید!

 

 

 

غذا دادن به بچه‌ها تعدادی اصول کلی دارد که در صفحات تخصصی تغذیه کودکان به آنها پرداخته شده است، مثلا این که با ایجاد حواس پرتی در بچه‌ها به آن‌ها غذا ندهید، برای یک قاشق اضافه دادن ‏دنبال بچه راه نیفتید و... .
ولی اگر بچه شما دچار بدغذایی شدید شده، بهتر است قبل از سه سالگی با یک مشاور تغذیه مشورت کنید. گاهی آلرژی‌ها، یا مشکلات حسی دهانی و... نیاز به مداخله درمانی دارند.
 ‏
نرم‌افزارهای مختلفی برای ثبت قد و وزن بچه وجود دارد، ولی از همه بهتر، همان نمودار رشد کارت واکسن است، که با توجه به ژنتیک کودکان ایرانی طراحی شده است.

 

 

 

افزایش وزن کودکان در طب ایرانی:

 

توجه کنید که خواب سر شب، کنترل ترس یا اضطراب کودک، و دفع روزانه مدفوع، در حد خوراکی‌ها، و حتی بیشتر از آنها، برای رشد وزنی و قدی کودک شما اهمیت دارند.

در طب ایرانی، برای افزایش قد و وزن کودک، توصیه به مصرف بیشتر مواد غذایی گرم و تر توسط بچه یا مادر شیرده می‌شود. گوشت گوسفند یا بزغاله، گوشت پرندگان مانند مرغ و بلدرچین، ماهی‌های کوچک مثل قزل آلا، نان کامل و خوش‌پخت، برنج خوش‌بو، انجیر تازه و خشک، انگور تازه و خشک، توت تازه یا خشک، بادام درختی، نخود و نخودچی، ماش، هویج، سیب و... .

درست است که در طب ایرانی بر مصرف بیشتر بعضی مواد غذایی تاکید می‌شود؛ ولی رعایت تنوع غذایی، چه در مواد اولیه غذاها، و چه در شکل ظاهری غذاها (آبکی، کبابی، سرخ‌شده، یا برنجی و نانی) اهمیت دارد؛ مخصوصا در یک‌سال اول زندگی که بچه شما باید با همه غذاها آشنا شود.
پس حتما از انواع غلات، حبوبات، سبزی‌ها و گوشت‌ها، همراه با مصلحات آنها در تهیه غذای بچه ها استفاده کنید، و او را از مواد غذایی سالم محروم نکنید.

طبق اصول تغذیه نوین، در زیر یک‌سال مجاز به دادن همه مواد غذایی (به جز قند، عسل و شیرین کننده‌ها) هستید.
البته مواد غذایی باید یکی یکی تست شوند و چند ماده جدید در یک روز به بچه ارائه نشوند. پس در حد معقول می‌توانید از ادویه هایی مانند زردچوبه، زیره، آویشن، دارچین و... هم استفاده کنید.

برای مقوی کردن غذاها در بچه‌هایی که دچار کاهش رشد شده اند، از پودر جوانه گندم، سویق گندم و کره استفاده کنید. یا مغزهایی مانند بادام درختی، فندق و پودر نارگیل را در فرنی اش بریزید؛ از گردو، کنجد، پسته، بادام هندی یا زمینی گهگاهی استفاده کنید.

میان وعده های خانگی و سالم برای او فراهم کنید، و تا می‌توانید در رژیم غذایی او، از کیک و بیسکویت استفاده نکنید.

 

 

بالای یک‌سال، شیره انگور یا توت را در فرنی، شیربرنج، شربت‌ لیمو، یا مرباهای کودکتان استفاده کنید. من طرز تهیه حریره بادام و شیره انگور را قبلا به شما آموزش داده ام. برای مشاهده آن کلیک کنید.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.