طرز تهیه شیرینی خرمایی مغزدار

طرز تهیه شیرینی خرمایی مغزدار، یک میان وعده عالی، برای تقویت باروری و کودکان لاغر!

 


سلام بر همه عزیزان 
طبق درخواست شما، دنبال یک میان وعده سالم و مقوی گشتم و با کمی تغییر می‌خواهم به شما آموزش دهم.
این میان وعده را در این ماه مبارک تهیه کرده و از مهمانان نوروزی تان با آن پذیرایی کنید. همچنین برای میان وعده کودکان دلبندتان هم مناسب است.


مواد لازم:

۴۰ عدد خرمای پوست و هسته گرفته

یک لیوان جوی دو سر پرک آسیاب شده

دو قاشق غذاخوری ارده

یک قاشق چای خوری دارچین

نصف لیوان پودر نارگیل

نصف لیوان بادام پوست گرفته آسیاب شده

دو قاشق غذاخوری شیره انگور

شکلات تخته ای به میزان لازم


️همین‌طور که در فیلم می‌بینید، استفاده از شکلات برای روکش این میان وعده، ضروری نیست، و بدون آن هم خوشمزه است.

 

 

 

 


خواص:

️از معروف‌ترین خواصِ ماده اصلی این خوراکی، یا همان خرما، تقویت و گرم کردن بدن سردمزاجان است.برای چاق کردن لاغرها و همین‌طور تقویت باروری هم اثر فوق العاده ای دارد.
️اما حواسمان باشد که افرادی که در منطقه خرماخیز زندگی نمی‌کنند نباید در مصرف خرما زیاده‌روی کنند.من معمولا می‌گویم هر روزه، یا در حجم زیاد مصرف نکنند.


مثلا شمایی که در تهران یا شمال زندگی می‌کنید، در این روزهای ماه مبارک رمضان، بیشتر از ۲-۳ تا خرما نخورید.و بعد از ماه مبارک هم مصرف روزانه نداشته باشید. (۱)
همچنین مصرف زیاد خرما، می تواند با ایجاد غلظت در خون و رطوبت های بدن ما، ایجاد مشکل کند. مخصوصا افرادی که کم تحرک هستند بیشتر باید مراقب این عارضه ی خرما باشند. (۲)


️ ماده غذایی بعدی این میان وعده، جوی دوسر پرک است. ‏طبیعت جو، سرد و خشک است. ‏برای این میان وعده، قرار دادن جو در کنار خرما و دارچین، یک انتخاب هوشمندانه است؛ چراكه حرارت دارچین و خرما، و ضررهای ناشی از آنها را کمتر می‌کند. ضمن این‌که عوارض گوارشی و نفخ جوی دوسر از جوی معمولی نیز کمتر است.


️ارده نیز یکی از مواد غذایی مقوی بدن است که مصرف آن در افراد سوداوی مزاج نباید زیاد باشد.


دارچین یکی از ادویه های پرطرفدار در سراسر جهان است که به عنوان "لطیف کننده" در بسیاری از غذاها و میان وعده‌ها استفاده می‌شود. در واقع دارچین به عنوان مصلح این میان وعده، با کاهش غلظتِ خرما و ارده، می‌تواند ضررهای آن را کمتر کند.


️افزودن پودر بادام، نارگیل و شیره انگور نیز با تقویت اعضای اصلی بدن ما، این میان وعده را تبدیل به یک بمب تقویتی می‌کند!


پ. ن. ۱: می‌خواهم یکی از جملات معروف حکیم عقیلی خراسانیدر کتاب مخزن الادویه را برایتان بیاورم:"در بُلدانی که خرما در آنها حاصل نمی شود، اهل آن بُلدان را اِکثارِ خوردن آن، جائز نیست."


پ. ن. ۲: افراد گرم مزاج، یا بیماران سوداوی مزاج، یا کسانی‌که دچار بیماری‌های کبدی، چشمی، و همین‌طور سردرد، خارش پوست یا آفت دهان هستند هم نباید خرما را زیاد بخورند!


پ. ن. ۳: این میان وعده به علت وجود خرما، ارده، دارچین، بادام و نارگیل، یکی از ترکیب‌های عالی برای تقویت باروری، افزایش نیروی جنسی، و چاق کننده است؛ مخصوصا اگر همراه شیر میل شود.پس نوجوانان و جوانان مجرد در مصرف آن زياده روی نکنند.

 

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.