با خشکی پوست و یبوست پاییزه چه کنیم؟

 

با شروع فصل پاییز در پیج اینستاگرام از مشکلات شما در فصل پاییز پرسیدیم و نظرسنجی گذاشته شد. آلرژی پاییزه اولین رتبه رو بدست آورد که پست قبلی سایت در این مورد بود (برای مشاهده مقاله آلرژی فصلی کلیک کنید)  حالا نوبت موضوع دوم و سوم یعنی خشکی پوست و یبوست است، امیدوارم از این مطلب هم استفاده کافی ببرید.

 

درمان های خانگی برای یبوست پاییزه

- دفع مدفوع مناسب، یعنی حداقل شکم شما روزی 1 تا 2 بار، نرم و کامل، کار کند.

 

- برای ایجاد نرمی مدفوع در پاییز، از بین میوه ها، می توانید از سیب و گلابی شیرین (با پوست) و انار شیرین (بدون دانه) استفاده کنید. این میوه ها یا کمپوت کم شیرین آنها می توانید را حدود نیم تا یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

 

 

- در پاییز، مصرف زیاد میوه های تازه توصیه نمی شود؛ بنابراین باید از خوراکی های ملین دیگر که مناسب فصل پاییز باشند، نیز استفاده کنید.

 

- بدین منظور، می توانید از میوه های خشک ملین مانند برگه زردآلو، انجیر و آلو استفاده کنید. بهتر است این موارد را، شب تا صبح بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید.

 

 

- غذاهایتان هم در فصل پاییز، غذاهای آب پز و ترجیحا آبکی  باشد؛ مانند خورشتها و یا سوپ و آش های پر سبزی که همراه با غلاتی مثل جو یا برنج قهوه ای تهیه می کنید.

 

- استفاده از صیفی جاتی مانند هویج، کدوسبز و کدوحلوایی نیز برای شما مفید است.

 

- اگر نفخ یا مشکل گوارشی شدیدی ندارید از حبوبات، لوبیا سبز، نخودفرنگی و... هم در تهیه غذاهای خود استفاده کنید.

- یکی از بهترین توصیه ها برای یبوست های پاییزه، ترکیب برنج با شیر، مثلا در شیربرنج یا فرنی است.


اگر این غذاها را رقیق تهیه کنید و همراه با شیره انگور میل کنید، یکی از بهترین گزینه های غذایی فصل پاییز خواهد شد. برای شما که آلرژی پاییزه دارید، افزودن بادام به این ترکیب، و تهیه حریره بادام و شیره نیز مفید است البته به شرطی که به بادام حساسیت نداشته باشید.(برای مشاهده طرز تهیه حریره بادام و شیره کلیک کنید.)

 

- ضمنا، از غذاهای غلیظ، خشک، شور، ترش، تلخ، تند، سرخ شده (مثلا الویه، میرزاقاسمی، ته دیگ، فست فودها، سس ها، قهوه، نسکافه و چای پررنگ) پرهیز کنید. همچنین از مواد غذایی مانند بادمجان، عدس، انواع کلم، گوجه فرنگی، پنیر پیتزا، قارچ، ذرت، خرما، گردو، تره، شاهی، سیر و پیاز خام استفاده نکنید.

 

توصیه هایی برای برطرف کردن خشکی پوست فصل پاییز

- اگر لاغر هستید یا علایم دیگر خشکی، مثل یبوست هم دارید، حتما در رژیم غذایی روزانه خود، خوراکی های توصیه شده در پست های مشکلات یبوستی را بگنجانید (مثل حریره بادام).

 

- اگر داخل حمام سردتان نمی‌شود، از آب ولرم استفاده کنید و قبل از چروک شدن پوست کف پایتان از حمام خارج شوید.

 

- یک توصیه راحت و موثر برای خشکی پوست پاییز ، روغن مالی پوست است.

بهترین روغن، برای این مقصود، روغن بادام شیرین یا روغن بنفشه با پایه بادام، یا حتی روغن حیوانی است. فقط از محل مطمئنی این روغن‌ها رو تهیه کنید، چرا که تقلب های زیادی در تولید این روغن‌ها وجود دارد. برای نتیجه گرفتن بهتر، در محیط بخارگرفته حمام، بعد از خشک کردن، این روغن‌ها را به نواحی خشک پوستتان بمالید. چون بعد از حمام، منافذ پوستی باز هستند و روغن ها سریع جذب می شوند، ضمنا پوستتان هم چرب نمی ماند.

 

 

- افرادی که پوست بسیار خشکی دارند، یک ساعت قبل از حمام نیز روغن مالی کنند. حتما یک تن پوش کهنه نیز به تن کنند که دچار سردی عارضی نشوند.

 

 

دکتر فاطمه مرادی

پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

کپی مطالب ، با ذکر نویسنده و لینک سایت اخلاقی و مجاز است.