تب در کودکان

 

همچنان فصل پاییز و سرماخوردگی و آنفولانزا ادامه دارد و پیام ها و سوالات عزیزانی که نگران کودک تب دارشون هستند بیشتر از قبل شده است. این سوالات باعث شد تا ایمن مقاله را برای شما همراهان همیشگی آماده کنم. چه زمانی می‌گوییم کودک تب دارد؟ کی باید نگران او شویم؟ درمانی هست که برای این مشکل بتوان در منزل انجام داد؟ این دوره چه غذاهایی به کودک خود بدهیم؟ و خیلی سوالات دیگر که سعی کردم در این مقاله برای شما کامل توضیح دهم. پس با ما همراه باشید...
 

 خطر تب در کودکان
در کودکانی که به تب های ويروسی مبتلا می شوند، تنها لازم است داغی بدن کاهش يابد.توجه کنید که تب خفیف و زير ۳۸ درجه، مشکلي براي کودک ايجاد نمي کند.زيرا کمي تب، براي از بين بردن ويروس ها لازم است.

 اما تب بالاتر از ۳۸.۵ درجه، خطر تشنج دارد، و بايد آن را کنترل کرد.


تب و تشخیص درست آن
بهتر است تب را از زیر بغل، با تب سنج جیوه ای اندازه بگیرید. سپس عدد به دست آمده را به اضافه‌ی ۰.۵ کنید.حال اگر درجه‌ی محاسبه شده، بالای ۳۷.۵ باشد، تب محسوب می‌شود.دقیق تر بخواهم بگویم، روزها دمای بالای ۳۷.۳ درجه، و شب‌ها دمای بالای ۳۷.۸، تب محسوب می‌شود.
استفاده از تب سنج های دیجیتال پوستی توصیه نمی‌شود چون به هیچ وجه دقیق نیستند. ولی می‌توانید از تب سنج های دیجیتال زیربغلی استفاده کنید؛ و نیازی به افزودن ۰.۵ درجه به عدد آنها نیست.


راهنمای مصرف استامینوفن در کودکان
نوع استامینوفن خوراکی در اطفال

۱. در شیرخواران زیر ۲ سال، حدود دو برابر وزن شیرخوار، قطره استامینوفن بدهید.

۲. در اطفال بالای دوسال، به ازای هر کیلو، نیم میلی لیتر شربت استامینوفن بدهید.

3. برای کودک بالای ۲۰ کیلو بهتر است از قرص استامینوفن ۳۲۵ استفاده شود.

 

فواصل دادن استامینوفن در کودکانفاصله تجویز استامینوفن می تواند با توجه به شدت تب، از ۴ تا ۱۲ ساعت متغیر باشد.

بهتر است کم کم، فاصله دادن استامینوفن رو کم کنید، نه این که به یکباره آن را قطع کنید.


استفاده از تب برهای دیگر
بعد از گذشت یک ساعت از دادن استامینوفن خوراکی به کودک، اگر تب پایین نیاید، باید از شیاف استامینوفن یا شربت ایبوپروفن استفاده کنید.اگر کودک اسهال داشت از شیاف استفاده نکنید. اگه معده کودک خالی بود یا استفراغ داشت، بروفن ندهید.

 

-شیاف استامینوفن در کودکاندر شیرخواران زیر ۱۰ کیلو، یک شیاف ۱۲۵

-اطفال،در کودکان ۱۰ تا ۱۵ کیلو، ۲ شیاف ۱۲۵ اطفال

-و بالای ۱۵ کیلو، از شیاف بزرگسالان استفاده شود.

 

نحوه مصرف پروفن در اطفال

در فواصل مصرف استامینوفن، شربت ایبوپروفن را حدود یک چهارم وزن کودک خود بدهید. (یعنی در کودک ۱۶ کیلویی، ۴ سی سی از شربت پروفن استفاده کنید).شما مجازید حداکثر هر هشت ساعت، و همراه غذا، این شربت را به کودک خود بدهید.

اگر تب کودک شما طولانی شد، برای استفاده همزمان از داروهای تب بر حتما با پزشک مشورت کنید. مثلا در یکروز، بیشتر از یکی دو بار، از شیاف استامینوفن به همراه شربت استفاده نکنید چرا که ممکن است از دوز مناسب برای کودک فراتر رفته و باعث آسیب رسیدن به کبد او شوید.


در کنار مصرف تب برها، حتما تن شویه هم انجام دهید.


تن شویه در تب کودکان
استفاده از آب سرد در پایين آوردن تب کودک ممنوع است. چون باعث انقباض عروق پوست شده و خون کمتري زير پوست جريان پيدا مي کند.بنابراين تبادل گرمايي بين خون و پوست کاهش يافته و يک نوع شوک به بدن نوزاد يا کودک وارد مي شود.
بنابراین، از آب ولرم براي پاشویه و تن شویه کودک استفاده کنيد تا عروق پوست گشاد شوند و خون بیشتری به پوست برسد و تب راحت تر پایین بیاید.


طرز صحیح تن شویه در تب اطفال

چندین بار یک گاز یا دستمال تمیز آغشته به آب ولرم را روی شکم، کشاله ران، و زیر بغل کودک بگذارید و بردارید. دستمال را روی بدن او نکشید.‌


استفاده از عرقیجات در تن شویه

شما می توانید از دستمال آغشته به عرق بید یا کاسنی استفاده کنید. یا مقداری از این عرقیجات را در آب پاشویه کودک خود بریزید.
 


خوراکی های مفید در تب کودکان
هنگام تب، مصرف جرعه جرعه آب سیب، دمکرده بنفشه و عرق کاسنی، نوشیدنی های مناسبی برای کودکان هستند.

 توجه مهم
هرگونه تب در نوزادان زیر دو ماه، نیاز به مراجعه به متخصص اطفال و احتمال زیاد بستری دارد.

 

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.

زینب گفت:
خدا خیرتون بده خانم دکتر جان نمیدونستم ایبوپروفن و شیاف رو با چه دوزی به دخترم بدم ممنونم ازتون