ترشحات واژن در بارداری

 

 

در بارداری ترشحات سفید بدون بو و رنگ و سوزش و خارش واژن بیشتر از قبل میشوند و طبیعی هستند. البته محیط واژن خانم باردار مستعد عفونت قارچی است.
 

1- ترشحات زرد، بدون سوزش و خارش
به خانم هایی که ترشحات زرد، بدون سوزش و خارش دارند توصیه می شود که بعد از طهارت با آب، خودشان را با آب و سرکه بشویند. دهانه واژن را هم کاملا از سرکه خشک نکنند.


آب ۳ واحد + سرکه سفید ۱ واحد.


۲. خارش بیرون واژن

اگه فقط خارش بیرون واژن وجود دارد پماد موضعی کلوتریمازول نیز تجویز می شود.


۳. ترشحات پنیری شکل، خارش و سوزش داخل واژن

در موارد خارش و سوزش داخل واژن و مخصوصا ترشحات پنیری شکل واژینال، نیاز به مصرف کرم داخل واژنی کلوتریمازول هست. خانم های باردار اپلیکاتور را بیشتر از یک بند انگشت داخل ننمایند.
 


چند توصیه برای درمان ترشحات واژن

فرآورده های پروبیوتیک برای کسانی که ترشحات زیاد و عودکننده دارند مناسب هستند. (مثلا کپسول خوراکی لاکتوفم یا شیاف واژینال لاکتوواژ). خوردن ماست پروبیوتیک هم موثر است.
 


چند توصیه ساده طب ایرانی برای کاهش خارش واژن که در بارداری

مقداری آب هندوانه، گل سرشور، دوغ یا گلاب در لگن بریزید و داخل آن بنشینید. حتی می توانید ناحیه واژن را با این مواد بشویید. یا می توانید برشی از هندوانه یا مقداری از ماست شیرین را روی پد بگذارید و لباس زیر محکمی بپوشید.

توجه کنید که اگر ترشحات ادامه دار یا آزاردهنده بود، حتما برای تشخیص و درمان مناسب به پزشکتان مراجعه کنید. بعضی از عفونتهای زنان ممکن است منجر به مشکلاتی مانند زایمان زودرس شوند.
 

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.