آیا خانم های باردار می توانند روزه بگیرند؟


 

بعضی متخصصین زنان معتقدند که خانم های بارداری که بیماری یا مشکل خاصی در بارداری و سلامتشان وجود ندارند، و همچنین با روزه داری دچار علایمی مانند افت قند، کم آبی بدن و ضعف شدید نمی شوند، می توانند روزه بگیرند. اما اگر مادر باردار، مسایلی مثل فشارخون بالا، دیابت، کم خونی، کم وزنی، دوقلویی و... داشت، روزه داری برای او مضر است.

 

ولی برخی متخصصین زنان که معتقدند روزه داری، مخصوصا در فصل گرم، برای سلامت مادر و جنین مضر است چه دلایلی دارند؟

 

1. بدن به طور طبیعی هنگامی که قند خون به دلیل روزه داری افت می کند، پروتئین و چربی را به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. در این حالت، کتون خون مادر بالا رفته و این کتون از جفت عبور کرده و وارد خون جنین می شود. سپس وارد دستگاه عصبی او شده و می تواند به آن آسیب بزند. چرا که کتون برای سیستم مغز و اعصاب جنین مضر است. رشد سلول های مغزی جنین در سه ماهه اول بارداری (خصوصا 8 هفته اول) حساس تر است و ممکن است ضرر روزه داری در این دوران بیشتر باشد.

 

 

2. یک دلیل برای منع روزه گرفتن در سه ماهه دوم (به ویژه هفته 22-27 بارداری)، خطر «زایمان خیلی زودرس» است؛ چرا که انرژی مورد نیاز خانم باردار 340 کیلو کالری در روز افزایش می یابد (رفرنس آن را در پ. ن. آورده ام).

 

 

3. از طرف دیگر، رشد و وزن گیری جنین در سه ماهه سوم بارداری در اوج خود قرار دارد و وزن نهایی جنین در آن زمان تثبیت می شود. بنابراین در ماه های آخر بارداری هم توصیه می کنند روزه نگیرید.


بنابراین:
نمی توان به این سوال یک جواب قاطع داد.
هر شخصی بسته به شرایط خودش (و با مشورت با پزشک) می تواند تصمیم بگیرد.

بنا به فتوای اکثر مراجع نیز این تصمیم، بر عهده خود مادر باردار است.

 

دکتر فاطمه مرادی
پزشک و متخصص طب ایرانی (MD_PhD)

شماره نظام پزشکی: 130247

کپی مطالب، با ذکر نویسنده و لینک سایت، اخلاقی و مجاز است.


 


پ. ن.:


Tith RM, Bilodeau-Bertrand M, Lee GE, Healy-Profitos J, Auger N. Fasting during Ramadan Increases Risk of Very Preterm Birth among Arabic-Speaking Women. The Journal of Nutrition, Volume 149, Issue 10, October 2019, Pages 1826–1832, https://doi.org/10.1093/jn/nxz126